Ochrona środowiska

Trawa w kroplach rosy

CENTRALNA EWIDENCJA EMISYJNOŚCI BUDYNKÓW

Składanie deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

Już 1 lipca rozpoczyna się proces składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych
i niemieszkalnych.

Celem stworzenia centralnej bazy (CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. CEEB będzie ważnym narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych, będzie również miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców.

Dzięki szczegółowym danym o budynkach będziemy wiedzieć o wiele więcej na temat sytuacji w mieszkalnictwie. CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do realizacji polityki niskoemisyjnej.

Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku. Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której gmina będzie mogła wnioskować o fundusze
w celu poprawy jakości powietrza.

Każdy budynek, który posiada zainstalowane źródło ciepła lub spalania paliw o mocy nominalnej do 1 MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację. Złożenie deklaracji jest obowiązkowe.

Każdy właściciel lub zarządca budynku musi złożyć deklarację z informacją o zainstalowanym źródle ciepła i spalania paliw. W przypadku mieszkania w bloku to zarządca zgłosi wspólne źródło ciepła. Natomiast jeżeli w lokalu jest indywidualne źródło ciepła np. kominek to taką deklarację trzeba złożyć samodzielnie.

Deklarację można złożyć w prosty sposób przez Internet, nie wychodząc z domu. Wystarczy, że posiada się Profil zaufany/bankowość elektroniczną/e-dowód. Jeżeli nie masz dostępu do Internetu deklarację możesz złożyć osobiście w urzędzie właściwym dla lokalizacji zgłaszanej nieruchomości albo wysłać do urzędu listem poleconym. Formularze deklaracji można pobrać pod adresem: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq  Formularze deklaracji będą także dostępne w punktach obsługi mieszkańców oraz punktach informacyjnych Urzędu Miasta Rzeszowa oraz w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta Rzeszowa. Szczegółowe informacje pod nr tel. 17 8754197, 178754243.

Na wysłanie deklaracji obywatele mają 12 miesięcy w przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw eksploatowanych przed 1 lipca 2021 r. W przypadku źródeł ciepła lub spalania paliw uruchomionych po 1 lipca 2021 r. będzie to 14 dni od instalacji źródła ciepła lub spalania paliw.

Deklaracja zawiera takie informacje jak:

  • Imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby,
  • Adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw,
  • Opcjonalnie numer telefonu właściciela lub zarządcy,
  • Adres e-mail również opcjonalnie,
  • Informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła i źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.

Szczegóły na stronie: www.zone.gunb.gov.pl

Link do filmu dot. Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz możliwości składania deklaracji od 1 lipca 2021 r.: https://youtu.be/ZzRuaq3l4Nk

Załączniki:
    Ulotka 2 (420,17 kB)
    załączył Agata Szpiech, Redaktor
    data dodania 2021-07-01 12:43
    ilość pobrań 68
    Ulotka (833,20 kB)
    załączył Agata Szpiech, Redaktor
    data dodania 2021-07-01 12:43
    ilość pobrań 60