Zameldowanie/wymeldowanie osoby na pobyt czasowy

Urząd Miasta Rzeszowa

Karta usługi

Data zatwierdzenia

2019-11-28


Zameldowanie/wymeldowanie osoby na pobyt czasowy
1. Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy
Wypełniony i podpisany formularz ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO , zawierający określone ustawą dane dotyczące osoby, nowego miejsca pobytu czasowego wraz z deklarowanym okresem tego pobytu, oraz wskazanie adresu miejsca pobytu stałego i dotychczasowego miejsca pobytu czasowego, jeśli taki posiadał a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Jeżeli osoba, która dokonuje zameldowania dysponuje tytułem prawnym do lokalu – sama dokonuje potwierdzenia faktu pobytu osoby w danym lokalu
do wglądu - dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej zameldowania
do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu

Wypełniony i podpisany formularz ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO należy złożyć w urzędzie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje, najpóźniej w ciągu 30 dni od daty przybycia do nowego miejsca pobytu.
2. Złożenie wniosku drogą elektroniczną
Czynności zgłoszenia zameldowania na pobyt czasowy można dokonać w formie dokumentu elektronicznego poprzez platformę ePUAP. Możliwość załatwienia spraw drogą elektroniczną dotyczy osób mających potwierdzony profil zaufany.
Dokonując zameldowania na pobyt czasowy  w formie elektronicznej dołącza do formularza dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, a obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
Dokumentem potwierdzjącym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności umowa cywilno-prawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu.
3. Opłaty

Czynności zgłoszenia zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej. Organ wydaje z urzędu zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, a na wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej - opłatę skarbową wnosi się w kasie Banku PEKAO BP mieszczącej się w Urzędzie Miasta Rzeszowa ul. Okrzei 1, pok. 4 albo bezpośrednio na następujący rachunek bankowy:

Urząd Miasta Rzeszowa
ul. Rynek 1
35-064 Rzeszów
Bank PEKAO BP
Nr 17 1020 4391 2018 0062 0000 0423
4. Miejsce złożenia dokumentów
Sprawy meldunkowe załatwia się w Wydziale Spraw Obywatelskich, ul. Okrzei 1, parter, pok. 13, 14 i 15 tel. 1 77 88 99 00 oraz w:

a) Punkcie Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w Centrum Kulturalno - Handlowym "Millenium Hall", Al. Kopisto 1, tel. 17 875 40 95 / 96 / 97,
b) Punkcie Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w Galerii Handlowej "Nowy Świat", ul. Krakowska 20, tel. 17 875 40 91 / 92 / 93 / 94,
c) Punkcie Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w Galerii "Plaza", Al. Rejtana 65, tel. 17 875 40 85 / 86,
d) Punkcie Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Rzeszowa w Galerii "Rzeszów", Al. Piłsudskiego 44, tel. 17 875 40 83/84.
 
5. Sposób i termin załatwienia sprawy
Sposób  i termin załatwienia sprawy:  Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego.
Organ gminy wydaje takiej osobie na jej wniosek  ZAŚWIADCZENIE O ZAMELDOWANIU NA POBYT CZASOWY, ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jednak nie dłużej niż do daty upływu deklarowanego terminu zameldowania.

Organ gminy rozstrzyga o zameldowaniu w drodze decyzji:

w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości np. z uwagi na brak potwierdzenia przez osobę dysponującą lokalem
w przypadku wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adrese
6. Tryb odwoławczy
Od  decyzji organu gminy  przysługuje odwołanie do właściwego miejscowo wojewody.
7. Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2018.2096.j.t..)
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz. U.2018.1382 j.t)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 783 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 2411)
8. Uwagi
-
Dane karty usług
Opracował Agnieszka Czarnota 28.11.2019
Sprawdził Adam Litwa
28.11.2019
Zatwierdził Adam Litwa
28.11.2019
Osoba odpowiedzialna za aktualizację karty Agnieszka Czarnota
28.11.2019

Załączniki: