Rynek 7

Urząd Miasta Rzeszów

Stanowisko ds. nadzoru właścicielskiego

1. Dane teleadresowe
Adres ul. Rynek 7, 35-064 Rzeszów 
Infolinia Urzędu Miasta Rzeszowa 17 788 99 00
e-mail nw@erzeszow.pl
Serwis informacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa www.erzeszow.pl
Godziny pracy poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek: 7:30 – 15:30.
2. Główny specjalista ds. nadzoru właścicielskiego
Imię i nazwisko Tadeusz Janicki
Siedziba ul. Rynek 7, 35-064 Rzeszów 
Telefon 17 875 45 29
e-mail nw@erzeszow.pl
3. Kompetencje
Organizacja pracy na stanowisku
4. Podstawa prawna

Zarządzenie nr 87/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 20 września 2022 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa.

5. Struktura organizacyjna
Jednoosobowe stanowisko, podległość służbowa Prezydent Miasta Rzeszowa
6. Zadania

1) prowadzenie spraw dotyczących utworzenia, przystąpienia, prywatyzacji, rozwiązania spółki oraz zbycia udziałów posiadanych przez miasto w spółkach prawa handlowego,

2) współpraca z przedstawicielami miasta w organach kontrolnych spółek oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,

3) dokonywanie analizy dokumentów związanych ze sprawami objętymi porządkiem obrad zgromadzenia wspólników spółek,

4) inicjowanie przeprowadzenia kontroli przez Radę Nadzorczą w jednoosobowych Spółkach Gminy Miasto Rzeszów,

5) inicjowanie przeprowadzenia kontroli w spółkach, w których Gmina Miasto Rzeszów posiada swoje udziały lub akcje, w ramach przysługującego wspólnikowi prawa indywidualnej kontroli,

6) prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym i monitorowaniem sytuacji ekonomiczno – finansowej spółek Gminy Miasto Rzeszów,

7) realizowanie ustalenia Prezydenta działającego jako Zgromadzenie Wspólników: MPWiK Sp. z o.o., MPEC Sp. z o.o., MZBM Rzeszów Sp. z o.o., MPK Sp. z o.o., MPGK Sp. z o.o.

Główny specjalista – stanowisko ds. nadzoru właścicielskiego wspomaga nadzór Prezydenta nad MPGK – Rzeszów Sp. z o.o., MPWiK Sp. z o.o., MPEC – Rzeszów Sp. z o.o., MZBM Rzeszów Sp. z o.o., MPK – Rzeszów Sp. z o.o.

7. Tryb działania
Zgodnie z Zarządzeniem Nr VIII/1643/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 24 stycznia 2022 r. w sprawie wprowadzenia Zasad Nadzoru Właścicielskiego nad jednoosobowymi Spółkami Gminy Miasto Rzeszów i Spółkami w których Gmina Miasto Rzeszów posiada udziały lub akcje.
8. Wysokośc opłat
Nie dotyczy
9. Rejestry, archiwa, ewidencje

Uchwały Zgromadzenia Wspólników: MPWiK Sp. z o.o., MPGK-Rzeszów Sp. z o.o., MPEC-Rzeszów Sp. z o.o., MZBM Sp. z o.o., MPK-Rzeszów Sp. z o.o.

Składy Rad Nadzorczych: MPWiK Sp. z o.o., MPGK-Rzeszów Sp. z o.o., MPEC-Rzeszów Sp. z o.o., MZBM Sp. z o.o., MPK-Rzeszów Sp. z o.o.

10. Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych informujemy, że:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasto Rzeszów, Rynek 1, 35-064 Rzeszów.

Inspektorem Ochrony Danych jest Pan Antoni Wilk, adres e-mail: iod@erzeszow.pl.

2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji ustawowych zadań Urzędu - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i e oraz art. 9 ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

3. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.

4. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

5. Pani/Pana dane są przetwarzane w celu zabezpieczenia interesu Pani/Pana i Administratora na wypadek postępowania reklamacyjnego lub dochodzenia roszczeń oraz oceny jakości świadczonych usług.

6. Posiada Pani/Pan prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.

7. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale niezbędne do zabezpieczenia interesu Pani/Pana i Administratora na wypadek postępowania reklamacyjnego lub dochodzenia roszczeń oraz oceny jakości świadczonych usług.

11. Informacje nieudostępnione
Nie dotyczy

  

 

Urząd Miasta Rzeszów

Wydział Klimatu i Środowiska

1. Dane teleadresowe
Adres ul. Rynek 7, 35-064 Rzeszów
Infolinia Urzędu Miasta Rzeszowa 17 788 99 00
e-mail ks@erzeszow.pl
Serwis informacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa www.erzeszow.pl
Godziny pracy

poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek 7:30 - 15:30

środa 7:30 - 17:00

2. Dyrektor
Imię i nazwisko Małgorzata Wojnowska
Adres ul. Rynek 7, 35-064 Rzeszów
Telefon 17 788 99 00
e-mail ks@erzeszow.pl
3. Kompetencje Dyrektora
Zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań przez Wydział Klimatu i Środowiska, planowanie pracy Wydziału, wydawanie z upoważnienia Prezydenta Miasta Rzeszowa decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w części dotyczącej zadań realizowanych przez Wydział Klimatu i Środowiska.
4. Podstawa prawna

Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa - Zarządzenie nr 87/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 20 września 2022 r.  w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa ze zm.

Zarządzenie Nr 109/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 3 listopada 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa

5. Struktura organizacyjna

W skład Wydziału Klimatu i Środowiska wchodzą:
1) Oddział ds. Energetyki, którego pracą kieruje kierownik oddziału – Energetyk Miejski;
2) Oddział Klimatu i Środowiska, którego pracą kieruje kierownik oddziału;
3) Oddział Ochrony Przyrody i Gospodarki Wodnej, którego pracą kieruje kierownik oddziału.


W skład Oddziału Klimatu i Środowiska wchodzą referaty:
1) Referat Ochrony Środowiska;
2) Referat Powietrza i Zmian Klimatu;
3) Referat Geologii i Gospodarki Odpadami.


W skład Oddziału Ochrony Przyrody i Gospodarki Wodnej wchodzą referaty:
1) Referat Ochrony Przyrody, którego pracą kieruje kierownik referatu;
2) Referat Gospodarki Wodnej;
3) Referat Rolnictwa.

6. Zadania

       Do zadań Oddziału ds. Energetyki należy w szczególności:

  • planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na terenie miasta;
  • opracowywanie założeń do planu oraz planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • nadzorowanie realizacji polityki energetycznej na obszarze miasta, określonej w założeniach zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • współpraca z Wydziałem Inwestycji oraz z jednostkami organizacyjnymi przy przygotowywaniu i prowadzeniu przetargów na projektowanie i wykonawstwo przedsięwzięć z zakresu odnawialnych źródeł energii oraz przedsięwzięć termomodernizacyjnych;
  • monitorowanie danych dla oceny realizacji założeń zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz dla oceny spójności planów rozwojowych przedsiębiorstw energetycznych z założeniami zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • przygotowywanie lub opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • przygotowywanie lub opiniowanie wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych w częściach dotyczących spraw energetycznych;
  • opiniowanie planów termomodernizacji i uciepłowienia obiektów gminnych;
  • gromadzenie danych o gospodarowaniu energią na terenie miasta;
  • opracowywanie rocznych analiz o stanie energetycznym miasta;
  • wykonywanie i zlecanie audytów energetycznych dla obiektów należących do miasta;
  • opiniowanie audytów energetycznych i części energetycznych wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych;
  • zbieranie i gromadzenie informacji w zakresie innowacji, nowych technologii w dziedzinie oszczędzania energii i ochrony środowiska oraz prowadzenie doradztwa w tym zakresie;
  • organizowanie działań mających na celu optymalizację kosztów zakupu energii elektrycznej na potrzeby urzędu oraz jednostek organizacyjnych;
  • prowadzenie monitoringu zużycia energii i poboru mocy w obiektach gminy, tj. analiza i aprobata umów na dostawę ciepła, energii elektrycznej i gazu, analizowanie zapotrzebowania placówek gminnych w media w celu prawidłowego doboru taryfy, optymalizacji zużycia, oraz usunięcia nieprawidłowości w systemie, analiza zużycia energii w jednostkach organizacyjnych, monitorowanie budowlanych zmian termomodernizacyjnych
    i związanych z sieciami energetycznymi w miejskich obiektach publicznych, monitorowanie temperatur wewnętrznych w budynkach publicznych oraz temperatur zewnętrznych oraz benchmarking obiektów publicznych
    z przygotowaniem do wydawania kart energetycznych dla budynków;
  • koordynowanie działań związanych z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi na terenie miasta oraz prowadzenie doradztwa i sporządzanie niezbędnej sprawozdawczości w tym zakresie;
  • prowadzenie działalności informacyjnej w dziedzinie użytkowania energii i eksploatacji urządzeń energetycznych, skierowanej do użytkowników obiektów komunalnych i mieszkańców miasta, w tym:
  1. doradztwo energetyczne dla zarządzających miejskimi jednostkami organizacyjnymi,
  2. kreowanie działań energooszczędnych w miejskich jednostkach organizacyjnych,
  3. propagowanie oszczędzania energii i odnawialnych źródeł energii na terenie miasta, wdrażanie działań na rzecz zmniejszenia emisji CO2;
  • przygotowywanie materiałów do opinii urbanistycznych w zakresie działania wydziału;
  • współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami propagującymi racjonalne użytkowanie i zarządzanie energią oraz udział w programach finansowanych z funduszy europejskich i krajowych związanych z zakresem działań wydziału.

       Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym prowadzenie spraw dotyczących:
  1. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację planowanych przedsięwzięć,
  2. udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie,
  3. opracowywania i przedkładania Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo ochrony środowiska, a w szczególności:
  1. ochrona środowiska przed hałasem i wibracjami,
  2. przyjmowanie zgłoszeń instalacji wytwarzających pole elektromagnetyczne;
  • opracowanie i aktualizowanie mapy akustycznej dla miasta Rzeszowa;
  • wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w Programie ochrony środowiska przed hałasem;
  • opracowanie i aktualizowanie Programu ochrony środowiska dla miasta Rzeszowa oraz wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w tym programie;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska.

       Do zadań Referatu Powietrza i Zmian Klimatu należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo ochrony środowiska w zakresie ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem powietrza;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw;
  • wprowadzanie danych i informacji dot. źródła ciepła lub źródłach spalania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
  • wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w Programach ochrony powietrza dla miasta Rzeszowa;
  • analizowanie stanu miasta w aspekcie zagrożeń w wyniku zmian klimatycznych;
  • identyfikowanie potencjału adaptacyjnego miasta na zmiany klimatu;
  • koordynowanie działań adaptacji do zmian klimatu w zakresie gospodarki wodnej, bioróżnorodności, ochrony zasobów środowiska, stanu jakości powietrza;
  • prowadzenie spraw dotyczących opiniowania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie adaptacji do zmian klimatu;
  • aktualizowanie Planu adaptacji do zmian klimatu dla miasta Rzeszowa do roku 2030 we współpracy z innymi wydziałami i jednostkami oraz wykonywanie sprawozdań z realizacji działań adaptacyjnych ujętych w tym Planie;
  • wykonywanie sprawozdań z realizacji działań ujętych w Planie Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta Rzeszowa;
  • współpraca w zakresie przygotowywania projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych w tematach realizowanych przez Referat;
  • współpraca z wydziałami, miejskimi jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie adaptacji do zmian klimatu;
  • podejmowanie działań związanych z edukacją ekologiczną oraz podnoszeniem świadomości mieszkańców w zakresie zmian klimatu;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska.

       Do zadań Referatu Geologii i Gospodarki Odpadami należy w szczególności:

  • realizowanie zadań wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze,
    w tym prowadzenie spraw dotyczących:
  1. projektów robót geologicznych oraz dokumentacji geologicznych,
  2. koncesji na wydobywanie kopalin,
  3. opiniowania planów ruchu zakładu górniczego,
  4. opiniowania projektów koncesji udzielanych przez inne organy administracji geologicznej;
  • realizowanie zadań wynikających z ustawy o odpadach i ustawy prawo ochrony środowiska, w tym dotyczących:
  1. decyzji udzielających pozwolenia na wytwarzanie odpadów,
  2. zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów,
  3. decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
  4. decyzji udzielających pozwolenia zintegrowanego,
  5. prowadzenia rejestru terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,
  6. postanowień w sprawie wysokości opłat za usunięcie, strzeżenie
    i przechowywanie w miejscu wskazanym w wojewódzkim planie gospodarki odpadami, zatrzymanych pojazdów transportujących odpady z naruszeniem szczegółowych wymagań dla transportu odpadów,
  7. decyzji nakładających obowiązek zagospodarowania odpadów pochodzących
    z zatrzymanych pojazdów transportujących odpady z naruszeniem obowiązujących przepisów;
  • opiniowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o lokalizacji celu publicznego w zakresie geologii;
  • prowadzenie miejskiego archiwum geologicznego;
  • realizacja działań wynikających z „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy Miasto Rzeszów na lata 2011-2032”;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących gospodarki odpadami.

       Do zadań Referatu Ochrony Przyrody należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w tym prowadzenie spraw dotyczących:
  1. zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,
  2. przyjmowania zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew z nieruchomości będących własnością osób fizycznych,
  3. wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za uszkodzenie, zniszczenie lub usunięcie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia lub zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew lub krzewów,
  4. kontroli nasadzeń zastępczych oraz postępowań administracyjnych lub egzekucyjnych w przypadku niewykonania nasadzeń zastępczych,
  5. kontroli zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew z nieruchomości będących własnością osób fizycznych oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zgłoszeniu,
  6. przygotowywania projektów uchwał dotyczących ustanowienia form ochrony przyrody,
  7. prowadzenie rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności wydawanie kart wędkarskich;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo łowieckie;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o lasach;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony przyrody.

       Do zadań Referatu Gospodarki Wodnej należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo wodne, a w szczególności:
  1. nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych,
  2. prowadzenie spraw dotyczących udzielania dotacji dla spółek wodnych,
  3. prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej,
  4. prowadzenie ewidencji kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli,
  5. przejście do zasobu i wykreślenie z zasobu gruntów pokrytych śródlądowymi wodami płynącymi,
  6. wyznaczanie części nieruchomości umożliwiających dostęp do wód,
  7. rozstrzyganie spraw naruszenia stanu wody na gruncie,
  8. naliczanie opłat za usługi wodne;
  • przyjmowanie zgłoszeń przydomowych oczyszczalni ścieków, których eksploatacja nie wymaga pozwolenia;
  • przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
  • prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem rowów melioracyjnych będących własnością miasta;
  • prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem porządku i czystości Zalewu Rzeszowskiego i rzeki Wisłok;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących gospodarki wodnej.

       Do zadań Referatu Rolnictwa należy w szczególności:

  • realizacja zadań w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
  • prowadzenie spraw związanych ze zwrotami gospodarstw rolnych;
  • wliczanie pracy w rolnictwie do stażu pracowniczego;
  • szacowanie strat w gospodarstwach rolnych powstałych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i klęsk żywiołowych;
  • udział w organizacji oraz pracach związanych z powszechnymi spisami rolnymi;
  • potwierdzanie umów dzierżawy użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstw rolnych zawartych w związku z przepisami o ubezpieczeniu społecznym rolników;
  • przygotowywanie projektów dochodów i wydatków budżetu w części dotyczącej Wydziału, w tym planowanie i monitorowanie wpływów i wydatków związanych ze środkami z opłat i kar za korzystanie ze środowiska określonych ustawą Prawo Ochrony Środowiska;
  • realizacja zadań związanych z urządzaniem terenów zieleni w jednostkach organizacyjnych miasta;
  • opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań Wydziału;
  • realizowanie zadań z zakresu edukacji ekologicznej;
  • prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowej na realizację zadań związanych z retencją wód opadowych na terenie miasta pn. „Mała retencja”;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących rolnictwa.
7. Tryb działania
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa - Zarządzenie nr 87/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 20 września 2022 r.  w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa
8. Wysokość opłat
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.)
9. Rejestry, archiwa, ewidencje

1. Rejestr terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy - art. 110 d ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo chrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.).
2. Rejestr sprzętu pływającego służącego do połowu ryb - art. 20 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2022  poz. 883).
3. Rejestr gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków - art. 64 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2023 poz. 1336).

 


Guzik - powrót na górę strony