Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2023 w Gminie Miasto Rzeszów

PLAN DZIAŁANIA NA RZECZ POPRAWY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI NA LATA 2022-2023 W GMINIE MIASTO RZESZÓW

L.p.

Zakres działalności

Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy

Sposób realizacji

Terminy

1.

Aktualizacja deklaracji dostępności.

Koordynator + Redaktor naczelny BIP + Wydziały UM Rzeszowa + Jednostki Organizacyjne UM Rzeszowa

Przeprowadzenie aktualizacji deklaracji dostępności na BIP, stronach internetowych prowadzonych przez Wydziały UM Rzeszowa oraz Jednostki Organizacyjne UM Rzeszowa, ujednolicenie zapisów dotyczących dostępności.

realizacja zadań w trybie ciągłym

2.

Raport podsumowujący przegląd procedur obsługi klienta pod względem dostępności w Urzędzie Miasta Rzeszowa wraz
z rekomendacjami dotyczącymi dostosowania procedur do potrzeb osób
ze szczególnymi potrzebami przeprowadzony w dniach 28.10.2021-20.05.2022.

Koordynator + Wydział Organizacyjny + Centrum Kontaktu Urzędu Miasta Rzeszowa + Wydział Polityki Społecznej

Wdrożenie zarządzeniami rekomendacji
w Urzędzie Miasta Rzeszowa wynikających z Raportu.

sierpień 2022

3.

Analiza dostępności architektonicznej obiektów Urzędu Miasta Rzeszowa oraz Jednostek Organizacyjnych UM Rzeszowa pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi
z przepisów przedmiotowej ustawy.

Koordynator przy wsparciu Wydziałów UM Rzeszowa
i Jednostek Organizacyjnych UM Rzeszowa

1.   Przeprowadzanie raz na kwartał analizy obecnego stanu obiektów pod kątem dostosowania ich architektury do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

2.   Przedstawienie koncepcji dostosowania architektonicznego obiektów dla osób ze szczególnymi potrzebami.

3.   Opracowanie harmonogramu przeprowadzenia niezbędnych prac dotyczących przystosowania obiektów do wymogów w zakresie dostępności architektonicznej dla osób
ze szczególnymi potrzebami przez Prezydenta Miasta Rzeszowa.

realizacja zadań
w trybie ciągłym

4.

Analiza dostępności
w zakresie informacyjno-komunikacyjnym do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Koordynator przy wsparciu Wydziałów UM Rzeszowa
i Jednostek Organizacyjnych UM Rzeszowa

1.   Przeprowadzenie analizy obecnego stanu obiektów pod kątem ich dostosowania w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami.

2.   Przedstawienie koncepcji dostosowania informacyjno-komunikacyjnego obiektów dla osób ze szczególnymi potrzebami.

3.   Opracowanie harmonogramu przeprowadzenia niezbędnych prac dotyczących przystosowania obiektów do wymogów w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami przez Prezydenta Miasta Rzeszowa.

realizacja zadań
w trybie ciągłym

5.

Dokonanie analizy dostępności w zakresie cyfrowym do potrzeb osób
ze szczególnymi potrzebami.

Koordynator przy wsparciu Wydziałów UM Rzeszowa
i Jednostek Organizacyjnych UM Rzeszowa

1.   Dokonanie analizy i dostosowanie dostępności cyfrowej strony internetowej dla osób
ze szczególnymi potrzebami.

2.   Sprawdzanie i podejmowanie działań mających na celu ciągłe udoskonalanie strony internetowej BIP Miasta Rzeszowa dla osób ze szczególnymi potrzebami.

realizacja zadań
w trybie ciągłym

6.

Dokonanie analizy w zakresie dostępności alternatywnej
w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności dla osób
ze szczególnymi potrzebami
ze względu na ograniczenia techniczne i prawne.

Koordynator przy wsparciu Wydziałów UM Rzeszowa
i Jednostek Organizacyjnych UM Rzeszowa

1.   Zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby lub zapewnienie wsparcia technicznego,
w tym wykorzystanie nowoczesnych technologii (zapewnienie kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej). 

2.   Działania i rozwiązania organizacyjne, które zapewnią osobie ze szczególnymi potrzebami dostęp do budynku,
w sposób samodzielny lub na zasadzie równości z innymi osobami (potrzebna pomoc innej osoby), albo które nie zapewniają dostępu do budynku podmiotu publicznego, ale umożliwiają skorzystanie z usług publicznych w inny sposób (np. online). Uzyskanie informacji ze wskazaniem na wymagania o charakterze zapewniającym wsparcie np. pracownika, wolontariusza lub innej wyznaczonej osoby wynikające
z zapisów art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

realizacja zadań
w trybie ciągłym

7.

Zapewnienie szkoleń
z zakresu dostępności.

Wydział Organizacyjno-Administracyjny, Jednostki Organizacyjne UM Rzeszowa, Koordynator

1.   Przeprowadzenie szkolenia dla pracowników Urzędu Miasta Rzeszowa z zakresu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

2.   Przeprowadzenie szkolenia dla pracowników Urzędu Miasta Rzeszowa z zakresu komunikacji z osobami
z niepełnosprawnością.

realizacja zadań
w trybie ciągłym

8.

Monitorowanie bieżących działań w zakresie zapewnienia dostępności osobom
ze szczególnymi potrzebami
w wymiarze informacyjno-komunikacyjnym, architektonicznym, a także cyfrowym.

Koordynator + Zespół do spraw dostępności

1.   Prowadzenie spotkań Zespołu do spraw dostępności celem bieżącej analizy stanu dostępności i zgłaszanych potrzeb wynikających ze zgłoszonych uwag, opinii czy sugestii.

2.   Współpraca z Wydziałami UM Rzeszowa i Jednostkami Organizacyjnymi UM Rzeszowa w zakresie poprawy dostępności.

3.   Przesyłanie możliwymi środkami niezbędnych informacji w zakresie dostępności oraz jej braku.

4.   Prowadzenie okresowych przeglądów
i raportowania.

realizacja zadań
w trybie ciągłym

9.

Realizacja przyjętych harmonogramów działania dotyczących przystosowania obiektów do wymogów
w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej
i informacyjno-komunikacyjnej dla osób
ze szczególnymi potrzebami.

Koordynator + Zespół do spraw dostępności

1.   Zapoznanie pracowników Urzędu Miasta Rzeszowa i Jednostek Organizacyjnych UM Rzeszowa
z harmonogramem działania dotyczących przystosowania obiektów do wymogów w zakresie dostępności.

2.   Wdrożenie w miarę możliwości działań przyjętych w harmonogramie działania dotyczących przystosowania obiektów do wymogów w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej
i informacyjno-komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami.

3.   Monitorowanie realizacji przyjętych harmonogramów działania.

 

realizacja zadań
w trybie ciągłym

 


Guzik - powrót na górę strony