Informacje

Urząd Miasta Rzeszów

Wydział Klimatu i Środowiska

1. Dane teleadresowe
Adres ul. Rynek 7, 35-064 Rzeszów
Infolinia Urzędu Miasta Rzeszowa 17 788 99 00
e-mail ks@erzeszow.pl
Serwis informacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa www.erzeszow.pl
Godziny pracy

poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek 7:30 - 15:30

środa 7:30 - 17:00

2. Dyrektor
Imię i nazwisko Małgorzata Wojnowska
Adres ul. Rynek 7, 35-064 Rzeszów
Telefon 17 788 99 00
e-mail ks@erzeszow.pl
3. Kompetencje Dyrektora
Zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania zadań przez Wydział Klimatu i Środowiska, planowanie pracy Wydziału, wydawanie z upoważnienia Prezydenta Miasta Rzeszowa decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń w części dotyczącej zadań realizowanych przez Wydział Klimatu i Środowiska.
4. Podstawa prawna

Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa - Zarządzenie nr 87/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 20 września 2022 r.  w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa ze zm.

Zarządzenie Nr 109/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 3 listopada 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa

5. Struktura organizacyjna

W skład Wydziału Klimatu i Środowiska wchodzą:
1) Oddział ds. Energetyki, którego pracą kieruje kierownik oddziału – Energetyk Miejski;
2) Oddział Klimatu i Środowiska, którego pracą kieruje kierownik oddziału;
3) Oddział Ochrony Przyrody i Gospodarki Wodnej, którego pracą kieruje kierownik oddziału.


W skład Oddziału Klimatu i Środowiska wchodzą referaty:
1) Referat Ochrony Środowiska;
2) Referat Powietrza i Zmian Klimatu;
3) Referat Geologii i Gospodarki Odpadami.


W skład Oddziału Ochrony Przyrody i Gospodarki Wodnej wchodzą referaty:
1) Referat Ochrony Przyrody, którego pracą kieruje kierownik referatu;
2) Referat Gospodarki Wodnej;
3) Referat Rolnictwa.

6. Zadania

       Do zadań Oddziału ds. Energetyki należy w szczególności:

  • planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na terenie miasta;
  • opracowywanie założeń do planu oraz planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • nadzorowanie realizacji polityki energetycznej na obszarze miasta, określonej w założeniach zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • współpraca z Wydziałem Inwestycji oraz z jednostkami organizacyjnymi przy przygotowywaniu i prowadzeniu przetargów na projektowanie i wykonawstwo przedsięwzięć z zakresu odnawialnych źródeł energii oraz przedsięwzięć termomodernizacyjnych;
  • monitorowanie danych dla oceny realizacji założeń zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz dla oceny spójności planów rozwojowych przedsiębiorstw energetycznych z założeniami zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • przygotowywanie lub opiniowanie rozwiązań do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe;
  • przygotowywanie lub opiniowanie wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych w częściach dotyczących spraw energetycznych;
  • opiniowanie planów termomodernizacji i uciepłowienia obiektów gminnych;
  • gromadzenie danych o gospodarowaniu energią na terenie miasta;
  • opracowywanie rocznych analiz o stanie energetycznym miasta;
  • wykonywanie i zlecanie audytów energetycznych dla obiektów należących do miasta;
  • opiniowanie audytów energetycznych i części energetycznych wniosków o dofinansowanie dla inwestycji gminnych;
  • zbieranie i gromadzenie informacji w zakresie innowacji, nowych technologii w dziedzinie oszczędzania energii i ochrony środowiska oraz prowadzenie doradztwa w tym zakresie;
  • organizowanie działań mających na celu optymalizację kosztów zakupu energii elektrycznej na potrzeby urzędu oraz jednostek organizacyjnych;
  • prowadzenie monitoringu zużycia energii i poboru mocy w obiektach gminy, tj. analiza i aprobata umów na dostawę ciepła, energii elektrycznej i gazu, analizowanie zapotrzebowania placówek gminnych w media w celu prawidłowego doboru taryfy, optymalizacji zużycia, oraz usunięcia nieprawidłowości w systemie, analiza zużycia energii w jednostkach organizacyjnych, monitorowanie budowlanych zmian termomodernizacyjnych
    i związanych z sieciami energetycznymi w miejskich obiektach publicznych, monitorowanie temperatur wewnętrznych w budynkach publicznych oraz temperatur zewnętrznych oraz benchmarking obiektów publicznych
    z przygotowaniem do wydawania kart energetycznych dla budynków;
  • koordynowanie działań związanych z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi na terenie miasta oraz prowadzenie doradztwa i sporządzanie niezbędnej sprawozdawczości w tym zakresie;
  • prowadzenie działalności informacyjnej w dziedzinie użytkowania energii i eksploatacji urządzeń energetycznych, skierowanej do użytkowników obiektów komunalnych i mieszkańców miasta, w tym:
  1. doradztwo energetyczne dla zarządzających miejskimi jednostkami organizacyjnymi,
  2. kreowanie działań energooszczędnych w miejskich jednostkach organizacyjnych,
  3. propagowanie oszczędzania energii i odnawialnych źródeł energii na terenie miasta, wdrażanie działań na rzecz zmniejszenia emisji CO2;
  • przygotowywanie materiałów do opinii urbanistycznych w zakresie działania wydziału;
  • współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami propagującymi racjonalne użytkowanie i zarządzanie energią oraz udział w programach finansowanych z funduszy europejskich i krajowych związanych z zakresem działań wydziału.

       Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym prowadzenie spraw dotyczących:
  1. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację planowanych przedsięwzięć,
  2. udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie,
  3. opracowywania i przedkładania Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo ochrony środowiska, a w szczególności:
  1. ochrona środowiska przed hałasem i wibracjami,
  2. przyjmowanie zgłoszeń instalacji wytwarzających pole elektromagnetyczne;
  • opracowanie i aktualizowanie mapy akustycznej dla miasta Rzeszowa;
  • wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w Programie ochrony środowiska przed hałasem;
  • opracowanie i aktualizowanie Programu ochrony środowiska dla miasta Rzeszowa oraz wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w tym programie;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska.

       Do zadań Referatu Powietrza i Zmian Klimatu należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo ochrony środowiska w zakresie ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem powietrza;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw;
  • wprowadzanie danych i informacji dot. źródła ciepła lub źródłach spalania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
  • wykonywanie sprawozdań z realizacji działań naprawczych ujętych w Programach ochrony powietrza dla miasta Rzeszowa;
  • analizowanie stanu miasta w aspekcie zagrożeń w wyniku zmian klimatycznych;
  • identyfikowanie potencjału adaptacyjnego miasta na zmiany klimatu;
  • koordynowanie działań adaptacji do zmian klimatu w zakresie gospodarki wodnej, bioróżnorodności, ochrony zasobów środowiska, stanu jakości powietrza;
  • prowadzenie spraw dotyczących opiniowania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie adaptacji do zmian klimatu;
  • aktualizowanie Planu adaptacji do zmian klimatu dla miasta Rzeszowa do roku 2030 we współpracy z innymi wydziałami i jednostkami oraz wykonywanie sprawozdań z realizacji działań adaptacyjnych ujętych w tym Planie;
  • wykonywanie sprawozdań z realizacji działań ujętych w Planie Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta Rzeszowa;
  • współpraca w zakresie przygotowywania projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych w tematach realizowanych przez Referat;
  • współpraca z wydziałami, miejskimi jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie adaptacji do zmian klimatu;
  • podejmowanie działań związanych z edukacją ekologiczną oraz podnoszeniem świadomości mieszkańców w zakresie zmian klimatu;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony środowiska.

       Do zadań Referatu Geologii i Gospodarki Odpadami należy w szczególności:

  • realizowanie zadań wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze,
    w tym prowadzenie spraw dotyczących:
  1. projektów robót geologicznych oraz dokumentacji geologicznych,
  2. koncesji na wydobywanie kopalin,
  3. opiniowania planów ruchu zakładu górniczego,
  4. opiniowania projektów koncesji udzielanych przez inne organy administracji geologicznej;
  • realizowanie zadań wynikających z ustawy o odpadach i ustawy prawo ochrony środowiska, w tym dotyczących:
  1. decyzji udzielających pozwolenia na wytwarzanie odpadów,
  2. zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów,
  3. decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
  4. decyzji udzielających pozwolenia zintegrowanego,
  5. prowadzenia rejestru terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,
  6. postanowień w sprawie wysokości opłat za usunięcie, strzeżenie
    i przechowywanie w miejscu wskazanym w wojewódzkim planie gospodarki odpadami, zatrzymanych pojazdów transportujących odpady z naruszeniem szczegółowych wymagań dla transportu odpadów,
  7. decyzji nakładających obowiązek zagospodarowania odpadów pochodzących
    z zatrzymanych pojazdów transportujących odpady z naruszeniem obowiązujących przepisów;
  • opiniowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o lokalizacji celu publicznego w zakresie geologii;
  • prowadzenie miejskiego archiwum geologicznego;
  • realizacja działań wynikających z „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy Miasto Rzeszów na lata 2011-2032”;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących gospodarki odpadami.

       Do zadań Referatu Ochrony Przyrody należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w tym prowadzenie spraw dotyczących:
  1. zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,
  2. przyjmowania zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew z nieruchomości będących własnością osób fizycznych,
  3. wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za uszkodzenie, zniszczenie lub usunięcie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia lub zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew lub krzewów,
  4. kontroli nasadzeń zastępczych oraz postępowań administracyjnych lub egzekucyjnych w przypadku niewykonania nasadzeń zastępczych,
  5. kontroli zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew z nieruchomości będących własnością osób fizycznych oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zgłoszeniu,
  6. przygotowywania projektów uchwał dotyczących ustanowienia form ochrony przyrody,
  7. prowadzenie rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności wydawanie kart wędkarskich;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo łowieckie;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o lasach;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ochrony przyrody.

       Do zadań Referatu Gospodarki Wodnej należy w szczególności:

  • realizacja zadań wynikających z ustawy prawo wodne, a w szczególności:
  1. nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych,
  2. prowadzenie spraw dotyczących udzielania dotacji dla spółek wodnych,
  3. prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej,
  4. prowadzenie ewidencji kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli,
  5. przejście do zasobu i wykreślenie z zasobu gruntów pokrytych śródlądowymi wodami płynącymi,
  6. wyznaczanie części nieruchomości umożliwiających dostęp do wód,
  7. rozstrzyganie spraw naruszenia stanu wody na gruncie,
  8. naliczanie opłat za usługi wodne;
  • przyjmowanie zgłoszeń przydomowych oczyszczalni ścieków, których eksploatacja nie wymaga pozwolenia;
  • przeciwdziałanie zanieczyszczeniom wód;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
  • prowadzenie spraw związanych z utrzymywaniem rowów melioracyjnych będących własnością miasta;
  • prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem porządku i czystości Zalewu Rzeszowskiego i rzeki Wisłok;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących gospodarki wodnej.

       Do zadań Referatu Rolnictwa należy w szczególności:

  • realizacja zadań w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
  • prowadzenie spraw związanych ze zwrotami gospodarstw rolnych;
  • wliczanie pracy w rolnictwie do stażu pracowniczego;
  • szacowanie strat w gospodarstwach rolnych powstałych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych i klęsk żywiołowych;
  • udział w organizacji oraz pracach związanych z powszechnymi spisami rolnymi;
  • potwierdzanie umów dzierżawy użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstw rolnych zawartych w związku z przepisami o ubezpieczeniu społecznym rolników;
  • przygotowywanie projektów dochodów i wydatków budżetu w części dotyczącej Wydziału, w tym planowanie i monitorowanie wpływów i wydatków związanych ze środkami z opłat i kar za korzystanie ze środowiska określonych ustawą Prawo Ochrony Środowiska;
  • realizacja zadań związanych z urządzaniem terenów zieleni w jednostkach organizacyjnych miasta;
  • opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań Wydziału;
  • realizowanie zadań z zakresu edukacji ekologicznej;
  • prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji celowej na realizację zadań związanych z retencją wód opadowych na terenie miasta pn. „Mała retencja”;
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących rolnictwa.
7. Tryb działania
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Rzeszowa - Zarządzenie nr 87/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 20 września 2022 r.  w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa
8. Wysokość opłat
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.)
9. Rejestry, archiwa, ewidencje

1. Rejestr terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy - art. 110 d ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo chrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.).
2. Rejestr sprzętu pływającego służącego do połowu ryb - art. 20 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2022  poz. 883).
3. Rejestr gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków - art. 64 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2023 poz. 1336).

 


Guzik - powrót na górę strony