Wykaz instytucji zajmujących się ochroną konsumentów

Wykaz instytucji zajmujących się ochroną konsumentów:

Instytucje w Rzeszowie:
1. Miejski Rzecznik Konsumentów w Rzeszowie
2. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Rzeszowie - www.ihrzeszow.ires.pl
3. Klub Federacji Konsumentów w Rzeszowie - 35-025 Rzeszów, ul. Jagiellońska 4
4. Wojewódzki Inspektorat Weterynarii z siedzibą w Krośnie - Podkarpacki Wojewódzki Lekarz Weterynarii, dr.n.wet. Mirosław Welz.
5. Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Sławomir Morawski-Renald Partyka.


Wykaz powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów z terenu województwa podkarpackiego:
1. Brzozów - 36-200 Brzozów, ul. Armii Krajowej 1, tel/fax: (13) 43 42 645 w.38;
2. Dębica - 39-200 Dębica, ul. Parkowa 28, (14) 680 31 27

3. Jasło - 38-200 Jasło, ul. Rynek 18, (013) tel/fax: 448 34 20 w. 112, fax. 448 34 10;

4. Kolbuszowa - 36-100 Kolbuszowa ul. 11 Listopada 10 tel. 17 7445742, fax 17 2271523 
5. Krosno – Miejski Rzecznik Konsumentów - 38-400 Krosno ul. Staszica 2, (013) 436 33 39, fax: 436 28 65, Powiatowy Rzecznik Konsumentów - 38-400 Krosno, ul. Bieszczadzka 1, (013) 437 57 13, 437 58 00;
6. Leżajsk - 37-300 Leżajsk, ul. Kopernika 8, (017) 242 85 01, fax: 242 83 21;
7. Lubaczów - 37-600 Lubaczów, ul. Jasna 1, (016) 632 87 11, 632 14 36, fax: 632 38 46, powiatl@poczta.onet.pl;
8. Łańcut - 37-100 Łańcut, ul. Mickiewicza 2, (017) 225 22 02, fax: 225 69 70;
9. Mielec - 39-300 Mielec, ul. Wyspiańskiego 6, pok. nr 5,(017) 780 04 15;
10. Nisko - 37-400 Nisko, Plac Wolności 2, (15) 841 20 57, 841 21 69, fax: 841 27 00;
11. Przemyśl – Miejski Rzecznik Konsumentów - 37-700 Przemyśl ul. Wodna 11,tel. (16) 678 40 09, Powiatowy Rzecznik Konsumentów Pl. Dominikański 3 , 37-700 Przemyśl, tel. ( 16) 678 50 54 wew. 140
12. Przeworsk - 37-200 Przeworsk, ul. Jagiellońska 10, (016) 648 70 09, 648 94 84;
13. Ropczyce - 39-100 Ropczyce, ul. Konopnicka 5, (017) 22 28 909
14. Sanok - 38-500 Sanok, Rynek 1, (013) 465 29 18, 464 19 70, fax: 465 29 88, rzecznik@powiat-sanok.pl;
15. Stalowa Wola - 37-450 Stalowa Wola,ul. Podleśna 15, tel. (15) 643 36 60
16. Strzyżów - 38-100 Strzyżów, Przecławczyka 15, (017) 276 50 01 fax.w. 13, 276 50 03, ip@strzyzow.un.pl;
17. Tarnobrzeg – Miejski Rzecznik Konsumentów - 39-400 Tarnobrzeg, ul. Mickiewicza 7 , pok. sektor A, s.3 , stanowisko 5, tel ( 15) 822 52 81, Powiatowy Rzecznik Konsumentów ,39-400 Tarnobrzeg  ul. 1-go Maja 4 , (15) 822 16 46
18. Ustrzyki Dolne - 38-700 Ustrzyki Dolne,Starostwo Powiatowe w Ustrzykach Dolnych,ul.Bełska 22, (013) 471 10 80 w.57 nr.pok.25, rzeczkonspowbieszcz@interia.pl;
19. Jarosław - 37-500, ul. Jana Pawła II , Ip. pok.112, tel. 16 624 62 77

Instytucje ogólnokrajowe 
1. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – www.uokik.gov.pl
2. Europejskie Centrum konsumenckie - www.konsument.gov.pl
3. Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej - www.giih.gov.pl
4. Federacja Konsumentów - www.federacja-konsumentow.org.pl
5. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich - www.skp.pl
6. Arbiter bankowy - www.zbp.pl
7. Rzecznik Ubezpieczonych - www.rzu.gov.pl
8. Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty - www.urtip.gov.pl
9. Urząd Regulacji Energetyki - www.ure.gov.pl

 

 Drugim podmiotem działającym w ochronie praw konsumenta jest na terenie Rzeszowa - Federacja Konsumentów przy ul. Jagiellonskiej 4.,niezależna,najstarsza i największa organizacja pozarządowa o statusie pożytku publicznego w Polsce,zajmujaca się kompleksową ochroną konsumenta zarówno w zakresie poradnictwa jaki i konkretnej pomocy w formie interwencyjnej do podmiotów gospodarczych ,oraz wniosków do organów państwowych mających status kontrolny nad polityką konsumencką. Wrzechstronność tej organizacji obejmuje również szkolenia zarówno rzeczników konsumenta jak i Konsumentów,dowodem czego była ogólnokrajowa akcja nawiązywania bliższej współpracy z rzecznikami konsumentów w 2013/2014 roku w celu wymiany spostrzeżeń problemowych najczęściej występujących w danym zakresie rodzajowym jak i wypracowania "złotego środka" "przeciwdziałającego arogancji przedsiębiorców i ich nieuczciwego podejścia do konsumenta.

  Obecnie na terenie kraju działa ogólnokrajowa poradnia konsumencka wygrana przez Federację Konsumentów w konkursie UOKiK działająca pod adresem porady@dlakonsumentów.pl zaś infolinię obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

  Współpraca rzecznika z Federacją Konsumentów oddziałem w Rzeszowie stanowi zabezpieczenie profesjonalnego i kompleksowego działania na rzecz konsumentów,którzy mają pewność prawidłowego pokierowania ich sprawami, z którymi borykają się na co dzień w kontakcie z przedsiębiorccą.

   Wzory pism reklamacyjnych dotyczących towaru,wadliwej umowy o dzieło, jak również wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa dostępne są na stronie:

Wzory pism- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów link