Podatki i opłaty lokalne

Plik banknotów i bilonu

Ulgi w podatkach stanowiących dochód Gminy Rzeszów realizowanych przez urzędy skarbowe

Urząd Miasta Rzeszowa

Karta usługi

Data zatwierdzenia

08.01.2024

Ulgi w podatkach stanowiących dochód Gminy Rzeszów realizowanych przez
urzędy skarbowe 

1. Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy

Podpisany przez Stronę lub pełnomocnika wniosek o przyznanie ulgi, spełniający wymogi art. 168 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 z poźn. zm.), tj. m.in. zawierający co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi oraz adres (miejsce zamieszkania lub zwykłego pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności) lub adres do doręczeń w kraju, identyfikator podatkowy, a w przypadku nierezydentów - numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość lub inny numer identyfikacyjny, o ile brak jest identyfikatora podatkowego, oraz w przypadku prowadzonej działalnosci gospodarczej rozumianej jako oferowanie towarów lub usług na rynku, dodatkowo spełniający wymogi ustalowe w przepisach szczególnych, tj. dotyczące  pomocy publicznej, o których mowa poniżej.
Podanie wniesione na piśmie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego. Jeżeli podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.

W przypadku działania przez pełnomocnika szczególnego – wymagane jest pełnomocnictwo szczególne upoważniające do działania w sprawie.

Wymagane informacje i dokumenty:
dokumenty potwierdzające występowanie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, tj. dokumenty obrazujące aktualna sytuację finansową, zdrowotną i majątkową podatnika i wszystkich osób prowadzących z nim wspólne gospodarstwo domowe, świadczące o niemożności zapłaty oraz potwierdzające podnoszone przez podatnika argumenty.

Organ podatkowy przed wydaniem decyzji w sprawie zastosowania ulgi podatkowej, w przypadku podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, prowadzi postępowanie również na podstawie ww. ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
W związku z powyższym w przypadku prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu jw. dodatkowo wraz wnioskiem należy wskazać, na piśmie, o jaki rodzaj pomocy, określonej w art. 67b ww. ustawy Ordynacja podatkowa Podatnik się ubiega oraz złożyć odpowiadające wskazanemu przeznaczeniu informacje, o których mowa w art. 37 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702) i aktach wykonawczych do ww. ustawy. 

Dokumenty te zbierane są przez organ podatkowy, tj. odpowiednio wg właściwości przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie lub Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie.
Akta sprawy zgromadzone w postępowaniu przekazywane są przez Naczelników Urzędów Skarbowych do zaopiniowania Prezydentowi Miasta Rzeszowa.

Ulgi w podatkach stanowiących dochód Gminy Rzeszów a pobieranych przez urzędy skarbowe, to ulgi w:
  • podatku od spadków i darowizn,
  • podatku dochodowym opłacanym w formie karty podatkowej,
  • podatku od czynności cywilnoprawnych.
2. Złożenie wniosku drogą elektroniczną
Tak, z wykorzystaniem  "ePUAP".
3. Opłaty
Nie pobiera się.
4. Miejsce złożenia dokumentów
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie, ul. Podwisłocze 42, 35-309 Rzeszów lub Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie, ul. Siemieńskiego 18, 35-234 Rzeszów.
5. Sposób i termin załatwienia sprawy

Sposób załatwienia sprawy:
Postanowienie stanowiące opinię w przedmiocie możliwości zastosowania ulgi w podatkach pobieranych przez urząd skarbowy stanowiących w całości dochody Gminy Rzeszów.

Termin załatwienia sprawy:
Postanowienie stanowiące opinię w przedmiocie możliwości zastosowania ulgi w podatkach pobieranych przez urząd skarbowy stanowiących w całości dochody Gminy Rzeszów wydawane jest przez Prezydenta Miasta Rzeszowa w terminie 14 dni od daty przekazania akt do zaopiniowania przez Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego.
Po wydaniu postanowienia Prezydent Miasta Rzeszowa zwraca akta sprawy właściwemu urzędowi skarbowemu w celu wydania decyzji administracyjnej.

6. Tryb odwoławczy
Na postanowienie nie przysługuje zażalenie.
7. Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2022 r., poz. 2267 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 702) wraz z aktami wykonawczymi.
8. Uwagi

Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Finansowy – Referat Ulg Podatkowych Urzędu Miasta Rzeszowa ul. Kopernika 16, 35-002 Rzeszów, tel. 1 77 88 99 00.

Art. 18 ust. 1 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego stanowi, że do udzielania ulg podatkowych, umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminów płatności należności z tytułu podatków i opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego, a także zwalniania z obowiązku pobrania bądź ograniczenia poboru tych należności mają zastosowanie przepisy ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
W myśl zaś art. 18 ust. 2 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w przypadku pobieranych przez urząd skarbowy podatków i opłat stanowiących w całości dochody jednostek samorządu terytorialnego, naczelnik tego urzędu może umarzać, odraczać termin zapłaty lub rozkładać na raty należności oraz zwalniać płatnika z obowiązku pobrania bądź ograniczać pobór należności wyłącznie za zgodą przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do regulacji art. 209 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ, w tym wyrażenia opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie, decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.
Organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska, obowiązany jest przedstawić je niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia wystąpienia o zajęcie stanowiska (art. 209 § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa).

W tym przedmiotowym przypadku mamy więc do czynienia z tzw. instytucją współdecydowania organów przed końcowym rozstrzygnięciem.
Organ gminy wyraża swoją wolę w sprawie zawisłej przed naczelnikiem urzędu skarbowego a swoje stanowisko przedstawia przez wydanie postanowienia, które nie kończy sprawy administracyjnej.
Zgoda (lub wniosek) organu samorządowego jest warunkiem koniecznym do wydania pozytywnej decyzji w sprawie przyznania ulg lub zwolnień uznaniowych, a ponadto jej brak może zostać zakwalifikowany jako niedopełnienie warunków prowadzenia postępowania dowodowego.
Art. 18 ust. 2 ustawy z 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie może być jednak rozumiany jako przepis pozbawiający naczelnika urzędu skarbowego kompetencji do wydania decyzji opartej na konstrukcji uznania administracyjnego” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 grudnia 2012 r., sygn. akt: II FSK 879/11, pub; LEX nr 1415238).

Zgodnie z art. 168 § 1 i § 3a ww. ustawy Ordynacja podatkowa:

  • podania wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu podatkowego,
  • podanie wniesione na adres do doręczeń elektronicznych lub przez portal podatkowy powinno zawierać dane w ustalonym formacie zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.

Dane karty usług
Opracował Elżbieta Gorczyca
Sławomir Wołowiec
08.01.2024
Zatwierdził Urszula Szczypek 08.01.2024
Osoba odpowiedzialna za aktualizację karty Sławomir Wołowiec 08.01.2024


Guzik - powrót na górę strony